Äriturismi tulevikku on raske prognoosida, kuna viimase kahe aastaga on reisitööstus ja turismimaastik märkimisväärselt muutunud. Sellegipoolest annavad hiljutised uuringud lootust, et 2022. aastat ilmestab ärireiside arvu kasv võrreldes eelmise aastaga. Äriturismi mõjutavad ka viimase kahe aasta muutuste valguses esile tõusnud mitmed põnevad trendid.
Milline on äriturism 2022. aastal?
Kasvava vaktsineeritute arvu ja reisipiirangute leevenemise valguses on 2022. aasta alguses vaade turismi taastumisele pigem optimistlik.
Maailma Reisi- ja Turisminõukogu (WTTC) ennustab, et reisi- ja turismisektori panus maailma majandusse võib 2022. aastal ulatuda kuni 8,6 triljoni dollarini, mis oleks ainult 6,4% väiksem, kui 2019. aastal. Samas on ärireiside täielikku taastumist 2019. aasta tasemele oodata aastaks 2024, selgub Ülemaailmse Ärireiside Assotsiatsiooni (Global Business Travel Association, GBTA)
ärireiside indeksi raportist.
Uuringud näitavad, et ärituristi tagasimeelitamiseks tuleb näha vaeva. PwC
USA-põhisest uuringust selgub, et ettevõtete entusiasm ärireisideks pole eriti suur. Bloombergi
samalaadse uuringu põhjal ei soovi ettevõtted enam ärireisimisele sama palju kulutada, kui varem. Odavam ja lihtsam on teha veebikohtumisi. Ka muu tehnoloogia on abiks – prantsuse rehvifirma Michelin näiteks kasutas hiljuti uue tehasega tutvumiseks kaameratega droone.
Samas võib samadest uuringutest ka näha, et ettevõtted ise peavad äriturismi taastumist paratamatuks. Kuigi plaanitakse teha varasemast vähem reise, on näost-näkku kohtumised ärisuhete hoidmiseks ja äri edendamiseks endiselt hädavajalikud. Kui väiksemad ettevõtte-sisesed kohtumised tehakse videosilla vahendusel, siis kliendikohtumistest, networking-üritustest, konverentsidest ja messidest loobuda ei soovita. Ka
ürituskorraldajad leiavad, et inimesed eelistavad osaleda silmast-silma toimuvatel üritustel, kuigi virtuaalsed ja hübriidüritused ei kao kindlasti kuhugi. Samuti ennustatakse, et vähemalt 2022. aasta esimeses pooles
soovitakse korraldada pigem väiksemaid üritusi, kuid päringute arv kasvab.
Sellise ettevaatliku optimismi valguses ning tuginedes viimasel ajal avaldatud artiklitele ja uuringutele saab välja tuua 4 trendi, mis ilmestavad äriturismi 2022. aastal.
Diginomaadid on siin, et jääda
Diginomaadlus pole enam väga uus nähtus, kuid pandeemia on muutnud kaugtöö paljudele töötajatele uueks normaalsuseks ning nende inimeste arv, kes töötavad kuid või isegi aastaid kodunt ja kontorist eemal, on kasvanud märkimisväärselt. Tegemist on võrdlemisi arvuka ning
võrdlemisi jõuka reisija tüübiga, kellele tasub kaaluda teenuste suunamist. Diginomaadide positiivsest majanduslikust mõjust annab juba märku tõsiasi, et
aina enam riike pakub diginomaadidele suunatud viisaprogramme,
sealhulgas Eesti.
Bleisure reiside osakaal on kasvamas
Ka
bleisure (business + leisure) pole uus mõiste – tööreisi järel samasse sihtkohta puhkusereisile jäämine on olnud juba aastaid levinud. Miks
bleisure aga mitmetes 2022. aasta
reisitrendide nimekirjades ilutseb? Nimelt on suurenev tööreiside maht ning inimeste soov reisimise võimalust maksimaalselt ära kasutada
bleisure-reisijate osakaalu ärireisijate seas suurendamas. Kusjuures, kui varasemalt olid tööreisi ja puhkusereisi ühendajad pigem noored ja IT-valdkonnast, siis nüüd on
bleisure-reisija profiil nii vanuse kui ka tööala poolest laiem. Expedia hiljuti avaldatud
uuringu kohaselt plaanivad enam kui pooled sageli kaugtööl viibivad töötajad pikendada tööreisi
bleisure-reisiks. Mitmed hotellid on
bleisure-reisijate meelitamiseks investeerinud võimalikult
mugava magamiselamuse pakkumisele, kuid võimalusi ärireisijaid pikemalt peatuma inspireerida
on mitmeid.
Reisijad ootavad jätkusuutlikke lahendusi ja kestlikku elamust
Roheteadlikkus kasvab iga aastaga ning Booking.com-i laiahaardelise küsitluse
tulemused näitavad, et aina enam inimesi soovib reisida võimalikult jätkusuutlikkult. Reisi- ja turismiettevõtetelt oodatakse enamat kui taaskasutatavast materjalist joogikõrred ja prügi sorteerimine. Lennundussektor tegeleb näiteks aktiivselt
sünteetiliste rohekütuste välja töötamisega, samuti uuritakse võimalust kasutada lühemate lendude puhul
vesiniku jõul liikuvaid lennukeid. Majutussektoris on juba laialt levinud
mitmed lahendused, sealhulgas taastuvenergia kasutamine ja jäätmete hulga vähendamine.
Kestlikkus seisneb ka kohalike ettevõtete ja kogukondade toetamises ning just kohaliku keskkonna kogemise ning toetamise võimalust (Corporate Social Responsibility ehk CSR)
ootavad korporatsioonid aina enam elamusturismi programmidest.
Virtuaalsed assistendid, tehisintellekt ja blockchain
Mõned aastad tagasi lapsekingades olnud tulevikutehnoloogiatest on saanud meile igapäevased mugavusvahendid. Ühildumine virtuaalsete assistentide (näiteks Amazon Alexa, Google Assistant ja Siri) ning tehisintellektil põhinevate platvormidega on muutunud äriturismi valdkonnas ettevõtetele iseenesestmõistetavaks. Tehisintellekti tehnoloogiat kasutatakse
kliendikäitumise ennustamiseks ja analüüsiks kui ka klienditeeninduse hõlbustamiseks. Virtuaalseid
klienditoe lahendusi kasutavad nii hotellid, reisikorraldajad kui ka lennufirmad.
Plokiahel ehk blockchain on tehnoloogia, mis võimaldab talletada andmeid hajusalt ja krüpteeritult. Selle abil saab hoida tehingute andmeid korraga ja turvaliselt mitmes kirjes ehk plokis ning seeläbi on võimalik andmetele kiiremini ligi pääseda. Plokiahela tehnoloogiat saab turismitööstuses
kasutada mitmeti, muuhulgas näiteks isikuandmete kiiremaks kontrollimiseks ning ka turvaliste maksete tegemiseks.
Veel põnevat lugemist ja kuulamist: